Wij heten U van harte welkom op de website van de WebKwestie Somalië.
Titel: Somalië.
Schooltype: Basisonderwijs.
Bestemd voor de groepen: 7-8.
Vakgebied(en): Aardrijkskunde, Wereldoriëntatie.
Uitvoering door: 2 leerlingen.
Tijdsinvestering:
2x30 min. [verslag]
3x30 min. [presentatie]
Opbrengst: Verslag en presentatie.
Leerdoel: Land Somalië, bevolking, ligging, cultuur, klimaat, flora en fauna, mensenrechten, bekende Nederlanders, geloof, waarom komen Somaliërs naar Nederland.
Extra materialen die nodig zijn: Websites, presentatie software en een tekstverwerker.
WebKwestiemakers:
Ilse van den Boom
Raimond Jans
Manon van Munster en
Marjolein Treffers.
Bijzonderheden: Kinderen kunnen moeilijkheden ondervinden bij het maken van de presentatie. Daarvoor zijn bij de pagina informatiebronnen ook links geplaatst met instructies over het maken van een presentatie.
Kinderen kunnen moeilijke woorden tegenkomen op de websites.
U kunt de antwoorden die horen bij taak 1 opvragen tegen een kleine vergoeding. Uw bijdrage wordt gebruikt om deze gratis website te kunnen blijven onderhouden.
Toegankelijkheid: De site is bedoeld voor kinderen van groep 7/8.
Herkenbaarheid: De meeste kinderen zullen niet zoveel van dit onderwerp afweten tenzij de kinderen al eerder met dit onderwerp te maken hebben gehad. Dit bijvoorbeeld omdat er een kind in de klas zit die afkomstig is uit Somalië.
Gelijkwaardigheid: Onze bedoeling is om het land Somalië neer te zetten als een normaal land zoals ieder ander. We zijn expres niet ingegaan op de problematiek die heerst in het land.
Activerend sociaal leren: Werken in tweetallen
Worden er stimulerende vragen gesteld: Bij “de opdracht” staan vragen waardoor kinderen gestimuleerd worden om informatie daarover te zoeken.
Wordt er gelet op cultuurverschillen: We hebben geen rekening gehouden met cultuurverschillen. Deze opdrachten kunnen door alle leerlingen worden gemaakt.
Geven tekst en illustratie een werkelijk beeld van de huidige samenleving: Dat op zich wel, alhoewel het grootste gedeelte van de foto’s op internet, oorlogsfoto’s zijn. Dit hebben opzettelijk weggelaten.
Liggen de onderwerpen in de belevingswereld van het kind: Het onderwerp is zowel tijdloos als actueel. Je hoort weliswaar niet veel over Somalië, maar het is wel belangrijk om de kinderen daar eens in te laten verdiepen.
Wordt er gebruik gemaakt van de twee geografische grondhoudingen: de geografische vierslag en het multiperspectivisch kijken: Er wordt gebruik gemaakt van de geografische vierslag; cultuur, economie, politiek en sociaal.
Wilt u als leerkracht / docent op de hoogte blijven van nieuwe of geüpdatet webkwesties / webquests?
Schrijf u dan in de nieuwsbrief webkwestie / webquest (klik hier)